DoświadczeniaPublikacje

Jak przygotować i opublikować własny artykuł na witrynie PTI OP

Treść prezentowana na witrynie PTI OP publikowana jest z wykorzystaniem internetowego systemu klasy CMS (Content Management System) eZpublish.
eZpublish jest bardzo zaawansowanym systemem zarządzania treścią, który udostępniany jest przez jego producenta na licencji GPL wraz z pełnym kodem źródłowym (Open Source).
Jak każdy system CMS pozwala on na oddzielenie treści artykułu od jego wyglądu.
Co to oznacza? Wygląd wszystkich artykułów na witrynie jest ujednolicony dzięki zastosowaniu języka stylów CSS oraz wystandaryzowanej strukturze zawartości artykułów.
Dzięki temu wprowadzanie przygotowanej treści jest bardzo proste i wygląda podobnie jak przy edycji zwykłego tekstu w edytorze tekstu. O wygląd i poprawną prezentację artykułu dla czytelnika dba za nas sam CMS.
Po wprowadzeniu treści jest ona dostępna natychmiast na witrynie.

Poniżej przedstawiam kilka informacji o tym jak doprowadzić do tego aby nasz artykuł znalazł się na witrynie PTI OP.

Przygotowanie treści artykułu

Przygotowanie treści artykułu na witrynę z wykorzystaniem CMS-a niewiele się różni od tego jak przygotowujemy artykuł do zwykłego druku.
Powinniśmy napisać sobie tekst w zwykłym edytorze tekstu (można stosować polskie znaki) i przygotować odpowiednie grafiki (najlepiej w formacie JPG lub PNG).
Istotną różnicą pomiędzy tekstem drukowanym na papierze a publikowanym na witrynie jest możliwość tworzenia w treści odnośników do innych witryn. Dodatkowo treść na witrynie odczytywana jest na komputerze, który ma mniejszą rozdzielczość ekranu niż drukarka a więc grafiki będą musiały zostać dostosowane do odczytu na monitorze (CMS zrobi to za nas automatycznie).
W treści tekstu warto unikać skomplikowanych tabel (lub przedstawić je w postaci grafiki) gdyż przygotowanie tabel jest z reguły dosyć pracochłonne do prezentacji w internecie.

Opublikowanie artykułu

Jeśli już mamy przygotowaną treść i grafikę możemy ją opublikować na witrynie PTI OP.
Oczywiście przed publikacją warto jest przesłać treści do weryfikacji przez Redaktora witryny. W szczególnych przypadkach można też opublikować treść samodzielnie (po uzyskaniu uprawnień Redaktora).
Jak przebiega publikacja?
Redaktor po weryfikacji treści określa w jakim dziale (folderze) należy umieścić artykuł. Standardowo są to foldery:

Działalność Publikacje O PTI Partnerzy

W ramach każdego działu znajdują się podfoldery (poddziały). Np. w dziale Działalność są:

  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Imprezy
  • Galerie
  • Kontakt

Po ustaleniu miejsca gdzie znajdzie się publikowany artykuł Redaktor kopiuje treść artykułu do bazy CMS-a poprzez przeglądarkę internetową. CMS udostępnia specjalny interfejs edycyjny nazywany backoffice.
Można w nim definiować zarówno wygląd publikowanej treści (czcionki, kolory) jak i pewne dodatkowe cechy artykułu (np. czy ma się pojawić równocześnie w dziale Publikacje i Aktualności). Można tam również tworzyć odnośniki (linki) w treści do innych publikacji lub witryn.
Po prawidłowym wprowadzeniu treści CMS opublikuje artykuł automatycznie.

P.S.
W tym artykule zastosowałem przykładowo różne możliwości formatowania tekstu aby pokazać możliwości CMS-a – jest to efekt zamierzony.

Zapraszamy do publikowania!